Bine ai venit, vizitator! [ Inregistrare | Autentificare

Podul „Anghel Saligny”

România are al doilea pod ca lungime din Europa, Podul Re­­gelui Carol I cu statuie, adi­că, Podul de la Cernavodă.
De­nu­mirea corectă a ora­şu­lui respectiv este Cernavoda – nu Cernavodă. Este din limba bulgară unde înseamnă Apa (voda) Neagră (cerna).
Podul are o structură meta­lică iar la inaugurare, în 1895, era cel mai lung pod din Eu­ro­pa şi a fost construit după pla­nu­rile arhitectului Anghel Sa­ligny. Ca utilitate, podul a fost construit pentru a asigura legătura feroviară între Bucureşti şi Con­stanţa. Începerea lucră­ri­lor de execuţie a avut loc la 26 no­iembrie 1890 în prezenţa Re­ge­lui Carol I.
Costul total al tronsonului de linie ferată Feteşti-Cerna­vo­dă, inclusiv liniile de cale fe­rată şi staţiile, a fost de 35 mi­lioane lei, în aur.

Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 me­tri şi alte patru deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. El se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. Podul peste Borcea cuprinde trei deschideri de câte 140 metri şi un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri.
În Insula Borcea, care în acea vre­me era o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 des­chi­deri a 42 metri.
Cu rampele de acces, cei 4.087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România şi al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală.

Pe lista monumentelor istorice

Podul este înscris în Lista Mo­numentelor Istorice sub de­nu­mirea Podul Carol I cu statuile “Dorobanţii”. Primul tronson al căii ferate spre litoralul Mării Negre a fost cel dintre Con­stanţa şi Cernavodă, reali­zat în 1860, înainte ca Dobro­gea să fie cedată României.
După Războiul de Indepen­denţă şi alipirea Dobrogei, în 1879 a început construcţia tronsonului Bucureşti – Ciulniţa – Fe­teşti. Legătura celor două tron­soane necesita realizarea unor poduri peste Dunăre şi Braţul Borcea. Guvernul român a iniţiat două concursuri internaţionale pentru proiec­ta­rea şi executarea podurilor.
Suprastructura podului de peste Dunăre a fost proiectată de Gustave Eiffel, a cărui firmă de antrepriză executase recent, sub coordonarea inginerului Émile Nouguier podurile meta­lice ale căii ferate Ploieşti – Predeal. Neajungându-se însă la un acord, guvernul român a întrerupt tratativele cu firmele de antrepriză a lui Gustave Eiffel şi a încredinţat pro­iec­tarea şi realizarea podurilor Di­recţiei Generale a Căilor Ferate Române.
Aceste tratative au dus totuşi la legenda că suprastructura metalică a podului peste Dunăre, executată în Franţa, a fost utilizată pentru podul Faid­herbe din oraşul Saint-Louis din Senegal, executat în aceeaşi perioadă. Deşi analize recente efectuate de specialişti fran­cezi au demonstrat că această legendă e falsă, ea este peri­odic re­produsă în ghidurile şi
re­latările turistice despre Se­negal.

Cei doi dorobanţi

La capătul podului dinspre Cernavodă, în memoria eroilor căzuţi în Războiul de In­de­pen­denţă, a fost ridicat un impresionant monument din bronz, re­prezentând doi dorobanţi.
Do­robanţii şi stemele au fost realizate de sculptorul fran­cez Léon Pilet (1836-1916), o parte din contravaloarea lor fiind su­portată de ambasada franceză de la Bucureşti, ca un dar în cin­stea Regelui Carol I. Pilet a realizat mai întâi cinci modele diferite în miniatură, iar Regele însuşi a ales modelul care a fost realizat pentru pod. Statuile au fost turnate în trei bucăţi la Lyon şi mai apoi îmbinate la faţa locului. Dorobanţul de pe partea nordică poartă semnătura autorului, alături de anul reali­zării (1895). Stema regală de pe pod poate fi uşor refăcută. La fel şi inscripţia cu “Podul Re­gele Carol I”.
Saligny nu a vrut niciodată ca podul să îi poarte numele astfel, aşa cum l-au gravat co­muniştii. Mai mult, unul dintre inginerii care au lucrat la construcţia podului a fost I.C. Bră­tianu. Nu numai Ionel Brătianu a lucrat ca inginer la construc­ţia podului, ci toţi cei trei fraţi Bră­tianu – Ionel, Vintilă şi Di­nu.

Inaugurarea podului

Podul a fost inaugurat la 14/26 septembrie 1895 în ca­drul unor mari festivităţi la care a participat Regele Carol I.
După ce s-a bătut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurării şi s-a celebrat serviciul religios. Un prim convoi de încercare, format din 15 locomotive grele a trecut peste pod, cu o viteză de 60 km/h, urmat de un al doilea tren rezervat oaspeţilor, cu o vi­teză de 80 km/h. În acest timp, Anghel Saligny a stat alături de şefii echipelor de muncitori care lucraseră la execuţia podului, într-o şalupă sub pod, aceas­­ta pentru a garanta rezistenţa podului.
Structura metalică a podului (grinzi cu zăbrele) este de fapt diagrama de rezistenţă a podului, despre care toţi arhitecţii spun că este mintea unui om ge­nial. Aşa cum o dovedeşte în­săşi împlinirea unui secol (1895 – 1995) de funcţionare neîntreruptă, sistemul de poduri de la Cer­na­vo­dă este o adevărată ope­­ră de ar­tă inginerească, cea mai grandi­oa­să de acest fel din Europa con­tinentală la ora construirii sale şi încă multă vreme după aceea. Sistemul cuprinde do­uă po­duri principale, cu des­chi­deri în­tre 140 şi 190 metri şi cu o înăl­ţime liberă de 30 de metri, precum şi o serie de alte lucrări.
Dintre numeroasele soluţii absolut originale care au fost apli­cate cu succes la realizarea podului de la Cernavodă, vom aminti aici numai una: folo­si­rea, în premieră mondială la ast­fel de lucrări, a oţelului moa­le, fapt ce a contribuit la du­ra­bi­li­ta­tea acestei lucrări, do­ve­dită timp de peste 100 de ani.
În timpul Primului Război Mondial, în 1917, tronsonul de peste Borcea a fost minat de trupele române în retragere, pentru a împiedica avansarea în Muntenia a trupelor germano-bulgare. Reconstrucţia podului a avut loc în 1921.

Genialul Anghel Saligny

Anghel Saligny s-a născut în data de 19 aprilie 1854, în co­muna Şer­băneşti, judeţul Tecuci (actualmente, judeţul Galaţi) şi a murit la data de 17 iunie 1925, la Bucureşti. A avut un frate cu un an mai mare, Alfons Os­car I. Saligny (1853 – 1903), care a de­venit un chimist cunoscut, membru corespondent al Academiei Române, respectiv o soră Sofia Saligny, îm­preună cu care a făcut clasele superioare de li­ceu la Potsdam. A urmat primele clase de şcoa­­lă la pensionul de copii din Focşani, înfiinţat de tatăl său, Alfred Saligny, pedagog de origi­ne franceză din Alsacia, stabilit în Ro­mâ­nia, apoi a urmat studiile secundare, la gimna­ziul din Focşani şi, ulterior, liceul în Ger­ma­nia, la Pots­dam. Fiind iniţial atras de astro­no­mie, a frecventat cursurile Uni­versităţii din Berlin, avându-l ca profesor şi pe celebrul fi­zi­cian Hermann von Helmholtz (1821 – 1894). În pe­rioada 1870 – 1874, a urmat studiile inginereşti, la Şcoa­la Tehnică Su­pe­rioară din Charlottenburg, unde erau profesori iluştrii ingineri Schwed­ler şi Franzius. A lucrat, sub conducerea profesorului G. Mehr­tens, la construc­ţia căii ferate Cottbus-Frankfurt pe Oder şi, sub conduce­rea lui Gh. Duca (în perioada 1877 – 1879), la construcţia că­ii ferate Ploieşti-Predeal.
Ramona Feraru

Prietenii e-Cernavodei

Ultimele Comentarii

    De pe Blog

    • La închisoare pentru înșelăciune

      de pe noiembrie 5, 2014 - Comentariile sunt închise pentru La închisoare pentru înșelăciune

      La închisoare pentru înșelăciune

      Administratorul unei firme din Cernavodă a fost condamnat de magistrații Judecătoriei Medgidia la patru ani și zece luni de închisoare, pentru că a emis o filă cec falsă.

      George Marian Gherasim a fost acuzat că pe data de 2 noiembrie 2010, în calitate de administrator al SC EPC SRL, din Cernavodă, a emis către reprezentanţii unei societăți comerciale din localitate o filă cec în valoare de 83.211,29 lei, fără a avea disponibil în cont.

      Totodată, investigatorii au stabilit că suspectul a completat fila cec cu o dată falsă. Mai mult, el a emis documentul deși știa că societatea lui se afla în interdicţie bancară.

      Pe lângă pedeapsa primită pentru comiterea infracțiunilor de înșelăciune și emiterea unei file cec având data falsă, Gherasim a primit și o amendă penală în valoare de 2.400 de lei.
      (Sursa: www.telegrafonline.ro)

    • Un Cernavodean şi-a Dedicat Intreaga Exi...

      de pe iulie 31, 2014 - Comentariile sunt închise pentru Un Cernavodean şi-a Dedicat Intreaga Existanţă Pentru a da Viaţă Sculpturilor din Ipsos

      alexandru-burceaIn cazul in care va intrebati, domnul Alexandru Burcea a construit Parcul din fata Hotelului Hollywood. Am avut onoarea sa-i vizitez casa, si am ramas placut surprins de creatiile lui. Tot ce vedeam in jurul meu este facut de el.

      Dar lucrul cel mai impresionant la domnul Burcea este sufletul lui bun si curat. Si familia lui este de asemenea, sufletista. Oameni ca dumnealui arata ca Cernavoda inca mai are valoare.

      Oare ce-i lipseste Cernavodei acum, ca sa avem mai multi oameni ca domul Alexandru Burcea?

    • Inca doi violatori din Cernavoda

      de pe noiembrie 27, 2013 - 2 Comentarii

      Nicolae Encica – a violat o minora de 14 ani

      violata in cernavodaNicolae Encică, de aproape 33 de ani, din Cernavodă, a fost arestat de Tribunalul Constanţa pentru 29 de zile, la cererea procurorilor. El este acuzat de viol.

      Reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa au anunţat, ieri, că poliţiştii din Cernavodă au fost sesizaţi cu privire la faptul că, la data de 22 noiembrie, ora 19.30, bărbatul de 33 de ani a acostat o minoră de 14 ani, a dus-o cu forţa într-o lizieră de la periferia localităţii, unde a constrâns-o să întreţină raporturi sexuale cu acesta. Individul a fost depistat la scurt timp de către poliţişti.

      Nicolae Encică a fost arestat de Tribunal, însă mandatul poate fi atacat la Curtea de Apel Constanţa.

      În 2007, Encică a fost cercetat pentru tentativă la viol.

      Gica Dediu – a violat o minora de 13 ani

      inchisoare cernavoda

      Gică Dediu, de 60 de ani, din Cernavodă, condamnat la 11 ani pentru că ar fi violat de mai multe ori o minoră de 13 ani, rămâne în arest. Decizia a fost luată de magistraţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a României.

      Următorul termen a fost fixat pentru data de 5 decembrie.
      (sursa: www.telegrafonline.ro & www.ziuaconstanta.ro)

    • Ajutoare Alimentare Pentru Cernavodenii ...

      de pe noiembrie 24, 2013 - Comentariile sunt închise pentru Ajutoare Alimentare Pentru Cernavodenii Nevoiaşi

      alimente-cernavoda-2Masa de Crăciun va fi mai bogată pentru sute de familii de nevoiaşi din Cernavodă!

      Începând de joi, 21 noiembrie, Primăria efectuează distribuirea ajutoarelor alimentare din partea Uniunii Europene. Peste nouă sute de pensionari cu venituri de ce mult 400 de lei şi persoane cu handicap grav şi accentuat, vor fi aşteptate zilnic, între orele 9:00 şi 15:00, la sediul Casei Pionierului pentru a-şi ridica pachetele sociale.

      Anul acesta beneficiarii vor primi din partea Uniunii Europene câte 16 kilograme de făină, 8 kilograme de mălai, 5 litri de ulei, 2 kilograme d zahăr, o cutie de roşii în bulion, una de zacuscă, jumătate de kilogram de paste făinoase şi 2 conserve cu carne.

      Pachetele sociale constau în alimente de bază, care provin din stocurile de intervenţie, potrivit planului European anual de distribuire a ajutoarelor. Pentru judeţul Constanţa s-au alocat în acest an peste 1.000 de tone de făină, aproape 550 de tone de mălai, 45 de tone de paste făinoase, 85 de tone de roşii în suc propriu, aproape 50 de tone de zacuscă, 180 de tone de zahăr, 340 de tone de ulei şi aproape 70 de tone de conserve cu carne de porc.

      Spre deosebire de alte localităţi, la Cernavodă nu există probleme la nivelul distribuirii ajutoarelor iar beneficiarii nu sunt nevoiţi să piardă timp la coadă pentru a-şi ridica produsele.

      Procesul de împărţire a pachetelor sociale se va desfăşura în mod organizat de mai multe echipe ale Direcţiei de Asistenţă Socială, care vor sta la dispoziţia cetăţenilor până la începutul lunii martie 2014. Persoanele internate, sau cu probleme de locomoţie, vor primi ajutoarele la domiciliu.
      (sursa:www.primaria-cernavoda.ro)